Datum & Tijd

Hengelo

Volg deze pagina

Mijn Pinterest

 

 

In alle vroegte vertrokken we vanuit Malbork naar Elbląg, voorheen Elbing in Ost-Preußen. Van daaruit zouden we een bootocht maken op het Oberländische Kanal. Allereerst komt de boot door een vogelbeschermingsgebied met o.a. aalscholvers en zwanen.

 

 

 

 

 

Maar dan komt het bijzondere van de boottocht: op vijf plekken ligt een heuvel de voortgang van het kanaal in de weg. Men heeft bedacht de boot op een soort wagon te laten varen en die wagon dan middels een kabel de heuvel over te trekken. 

 

 

Deze vijf heuvels noemt men "Rollberge". Over een afstand van 9 km zou de boot 100 meter in hoogte moeten stijgen en daarvoor zouden vele sluizen noodzakelijk zijn. Men koos voor een goedkopere, maar ook unieke oplossing. Steeds zijn twee wagons aan elkaar gekoppeld: één naar boven en één naar beneden, zoals je dat bij tandradbanen ook vaak ziet. Deze prachtige constructie ging in 1860 in werking en is vandaag industrieel erfgoed.

 

 

 

Na de boottocht met de bus terug naar Elbing, eens een fraaie stad. Maar WOII verwoeste de stad bijna volledig. Van de Altstadt zijn nog maar 6 huizen behouden gebleven. De stad probeert middels modernere gevels toch iets van het oude aanzien te herstellen. 

 

 

 

 

De plaats van overnachting is Olsztyn, het vroegere Allenstein, gelegen in het Ermland en één van de grootste steden van Ost-Preußen.Ook hier heeft de oorlog huis gehouden, maar is er ook e.e.a. hersteld zodat het een aangenaam en bezienswaardig centrum heeft. Net als in heel Ost-Preußen zijn de Duitsers in 1945 verdreven en vervangen  door Polen en Oekraïners. Toch leven er nog zo'n 3000 Duitsers in Olsztyn.

We beginnen ons rondje bij de St. Jacobuskathedraal, de hoofdkerk van het bisdom Ermland. Vervolgens richting de markt met herstelde huizen en sfeervolle arcaden rondom.

 

 

 

 

 

 

 

Burg Allenstein is ook een kasteel van de Duitse Orde en later de standplaats van het Kapittel Ermland, welke een tijd werd voor-gezeten door Nikolaus Kopernikus. Deze werd later bekend vanwege het heliocentrische wereldbeeld en werd nu bij de neus genomen......

 

 

 

 

 

 

Langs het nieuwe raadhuis en nog een laatste blik over het kasteel liepen we richting onze huurauto. We zouden maar één nacht in deze stad blijven en dus ging het na deze ochtend verder richting het oosten. Het weer werd al rijdende steeds zonniger.